الأحد، 22 سبتمبر 2013

الأكل تححححفة







رجعت جري من  المطار على المطبخ
لسة لابسة  الطرحة
   رميت شنطتي  على  الرخامة و انطلقت على الفريزر  اشوف  في اية جاهز  على  الطبخ
بقالي أسبوع مسافرة و كنت  طبعا مجهزالهم حاجات كتير تتعمل بسرعة
كل حاجه في  مكانها  بحطة ايدي
طبعا ماحدش عبر اكلي و قضوها  دليفري
لكن أنا  ولا  همني
شمرت و طبخت بأقصى  سرعة
فطست من الحر و الفرن
وضبط السفرة وانا سعيدة جدا بإنجازتي في عالم المطبخ
 و قدراتي الفذة في اعداد وجبة كاملة صحية في  أقَل من ساعة.
ناديت عليهم وانا كلي فخر:
يلا يانوني...
يلا يا علي...
يا عبد  الله يلا...
 الاكل هيبرد
ولا حياة لمن تنادي
كل واحد ماسكلي موبايل أو لاب توب و منهمك  فيه  
وبما  اني أم  زنانة و لحوحه ماسبتهمش الا لما  سابوا اللي  بيعملوه و قاموا على السفرة
طبعا أنا مستنية   الله... ايه  الأكل  اللذيذ ده
أو واحشنى  أكل البيت  يا ماما!
أو ياه  أنا  كان نفسي   في رز و خضار  و ستيك!
أو تسلم  الايادي !
لكن للاسف  سمعوني كلام  تاني  من  نوعية:
 ياه يا ماما  ايه اللي دخلك المطبخ وانتي لسة راجعه من السفر؟
أنتي غاوية فرهدة ليه؟
ماله الدليفري يعني ؟
الوحيدة اللي نصفتني كانت نورا:  الله يا ماما الأكل تححححفة!
 مش قلتلكم أنا ماليش  حد غير نوني ترفع  معنوياتي!

  



هناك تعليق واحد:

  1. طيب يا ام نوني ابقي سلميلي علي نوني والبروم

    ردحذف