الأحد، 5 أغسطس 2012

الخواجه عبد القادر


مسلسلات رمضان

مش فاكرة أخر مرة تابعت فيها تمثيلية كانت إمتى – خصوصاً فى رمضان.
طبعاً دى الحقيقة مش محاباة للأخوة الإخوان أو السلفيين اللى شايفين إن الفن حرام وكل حاجة تؤدى إلى الفسق والضلال والفجور.
السبب إنى مش بتفرج على تمثليات إنى مش فاضية – لأ والله الكدب خيبة – حتى ولو فاضية مش بلاقى تمثيلية تستحق إنى أقعد أستناها 30 حلقة أو 999 حلقة لو التمثيلية تركى.
لكن طبعاً بشوف مقتطفات من كل حاجة وبأقدر أحكم على التمثيلية من المشاهدة المتقطعة لحتة من الحلقة الأولى على فتفوتة من الحلقة 17 ومشهد من الحلقة 29 و ساعات بأكون تنبأت بالحلقة الأخيرة بالضبط زى ما هى. لأ يا مؤدب إنت وهو....دى مش شدة ذكاء منى ... دة شدة غباء واستهبال وسوء تقدير من اللى بيعملوا التمثليات وهم متخيلين إن الناس اللى بتتفرج عليها عندهم تخلف عقلى أوعتة منغولى .
السنة دى فى حالة استثنائة و هى الخواجه عبد القادر.... تححححححححححححححححفة
 لا انا قريبة يحي الفخرانى ولا أعرف المؤلف ولا المخرج ولا بعمل دعاية للمسلسل.
 أنا بس مندهشة من قدرة الفن على إمتاع وإشباع المشاهدين بجرعة من الدين والموسيقى والفن فى نفس اللحظة.
إية الجمال دة ؟
إيه روعه أداء الفخرانى للشخصية؟
 إيه أصلاً الشخصية الشفافة ديه ؟
إزاى بيحصل التحول ده فى شخص ملحد و سكير لغاية ما وصل لأرقى مراتب التدين – التدين من القلب وبالقلب وإزاى النقلة الكبيرة دى تيجى بالسلاسة دى؟
 عندى مليون سؤال عن المسلسل دة.
المسلسل ده يسبب لك حاله من الدهشة والسمو تخليك تحس أن الخواجة ده عايش جواك وتتمنى توصل لمرحلة الصفاء والنقاء اللى هو وصلها من غير شيوخ ولاخطب ولا تخويف من الأخرة والعذاب والدمار والنار والقبور.
الله ، الله ، الله، مش لا قيه حاجة أجمل من لفظ الجلاله أوصف بيه جمال المسلسل .. وعلى فكرة مش بس شخصية الخواجة اللى تأسرك وترتقى بيك لمراتب من النقاء والتصوف...
حتى باقى الشخصيات خصوصاً الممثلين السودانين اللى عملوا أدوار فضل الله والشيخ الصوفى والناس بتوع الحضره .. مالهمش حل !!
 كانوا فين دول من زمان؟ كانوا مردومين تحت سيل الممثلات اللبنانيات والسوريين اللى مغرقين أفلامنا ومسلسلاتنا... كنا متجاهلينهم زى ما تجاهلنا بلدهم و القارة كلها وتعاملنا معاهم على إنهم ناس أقل مننا.
الحاجة الوحيدة اللى بتنغص علينا عيشتنا وإحنا بنتفرج هى فواصل الإعلانات إياها اللى غالباً بتكون أطول من المسلسل نفسه: يعنى 10 دقائق الخواجة و20 دقيقة إعلانات كلها إسفاف وإبتذال وتفاهه وكأن حرام نشوف حاجه محترمة على بعضها.
بجد اللى ما لحقش يتابع الخواجه عبد القادر لازم يلحق باقى الحلقات. ده مش تضيع وقت، دى الحاجة الوحيدة فى التلفزيون اللى فعلاً متماشية مع روح رمضان.
ألذ حاجة فى الموضوع ده إن على ونورا متحمسين فعلاً للخواجة عبد القادر وبيتفرجوا معانا عليه حتى لو بيجى فى نفس الوقت  "المقدس" بتاع America's got talent  
أظن المعلومة دى كافية تقنعكوا إنكوا تشوفوا الخواجة عبد القادر يمكن حد فينا يوصل لنقائه وشاعريته وتدينه الصافى على آخر رمضان.
اللهم إعنا على ذكرك وشكرك و طاعتك وحسن عبادتك وإجعلنا من عتقائك من النار فى هذا الشهر الكريم.
قولوا آمين.


الخواجة عبد القادر 2

مش عارفة أسميها أغنية ولا دعاء ولا مناجاه...
 المهم لما تسمعوا الحضرة اللى كان الخواجة عبد القادر بيسمعها وهو على بعد أميال من مكانها هتعرفوا إزاى الفن والشعر والموسيقى ممكن يوصلوا إنسان للتدين والتصوف.
نصيحة هامة: استمتعوا بمناجاة الحلاج فى حب الله ..  على الحان عمر خيرت ... فعلاً أجمل حاجة سمعتها فى رمضان ... أجمل حاجة سمعتها من زمان وطول الوقت بترن فى دماغى:
والله ماطلعت شمس ولا غربت....إلا وذكرك مقروناً بأنفاسى
ولا جلست إلى قوم أحدثهم....إلا وكنت حديثىى بين جلاسى
ولا هممت بشرب الماء من ظمأ ....إلا وجدت خيالاً منك فى الكأس
ولا ذكرتك محزوناً ولا فرحاً...إلا وأنت بقلبى بين وسواسى
ولو قدرت على الإتيان جئتكم....سعياً على الوجه أو مشياً على الرأس



Tomorrow   is   the  big  day
The   twin's birthday
Don't miss it!!!

هناك تعليقان (2):

  1. Amen, Amen, amen

    ردحذف
  2. فعلاً المسلسل ده الإستثناء الوحيد, برضه كنت واخد نفس القرار إنى متابعش أى حاجة, بس فعلاً الفكرة اللى المسلسل بيقدمها تحفة, أو يمكن بحن للمسلسل علشان الأسامى برضه :D

    ردحذف