السبت، 29 سبتمبر 2012

عبقرية أم شريف



فاكرين عبقرية عواطف الشهيره بعواطتشف ؟
 فاكرين إبتكاراتها فى عالم المنزل والنظافة ؟
أهى أم شريف فازت عليها بالضربة القاضية فى هذا المجال وحطمت جميع الأرقام القياسية
 فى التخريب المنزلى   .
أم شريف زى ما إنتو عارفين نظرها ضعيف جداً  وده مش عيب ولا أنا بأتريأ عليها .
 لكن العيب اللى مش قادرة أستوعبة :  
 إزاى هى معتقدة إن لبس النظارة عيب وبيقلل من قيمتها كست؟
غلبت أقنعها إن النظارة أساسية لسلامتها وسلامة البيت طبعاً –
 وإن كل الدكاتره بيلبسوا نظارات عادى جداً...
ولا حد بيقول عليهم عمى ولا اى حاجة .
 لكن أبداً... ما فيش فايدة . هى عندها أحسن تمشى تحسس ولا إنها تلبس النظارة . 
طبعاً عواقب الموضوع ده بتكون رخمة و أحياناً مدمرة ....
الموضوع مش على قد كبايات بتقع وإطباق بتطير لكن وصل لمراحل أعمق من كده بكتير
-         ماما فين بنطلون الرياضة بتاعى اللى إتغسل إمبارح ؟
-          إيه يا أم شريف ده ؟ فين الهدوم اللى نشرتيها إمبارح ؟
-         لسه ما لميتهاش ، إجبيهملك دلوقتى ؟
-         تجيبيهم من فين ؟ ما فيش اى حاجة على الحبل .
-         إزاى يعنى . أنا حاطاة بإيدى إمبارح والمشابك أهى على الحبل تشهد عليا . 
وفجأة ظهر شاهد تانى جاى من الشارع و بيرن بعنف
 ورحت أشوف فيه إيه فتحت لقيت على شايل هدوم – أيوة هدومنا كلنا ....
 هدومنا اللى إتغسلت إمبارح ملمومة من الشارع ....
-         إيه ده مين اللى رمى لبسنا فى الشارع ؟
-         يا نهار مش فايت انا شكلى حطيت الهدوم على حبل والمشابك على حبل تانى .
 أصل الدنيا كانت ظلمة .
-         ظلمة ليه ؟ النور ما قطعش إمبارح وإنتى بتنشرى .
-         أنا عارفه بقه ما هو أنا أصلى ما بخدش بالى هو فيه نور ولا لأ .
كل ده والعيال فارشين الهدوم على الأرض
 و كل واحد بيحلف انه هينشر هدومه  بإيدة بعد اليوم ده .
عرفتوا إزاى أم شريف عبقرية ؟
هى قدرت تعمل اللى أنا بقالى سنين مش عارفة أعملة
 وخلت كل واحد يأخذ باله من هدومه وينزل يترقبها فى الشارع
  اول ما أم شريف تنشر !!

ملحوظة :
على فكرة أم شريف جزء لا يتجزأ من العيله وفداها كل الهدوم ولا يمكن نستغنى عنها .
 بجد وإسألوا نورا هى دى الست المصرية المكافحة الأصلية ومش مهم النظارة .  
Abeer El-gamal 


هناك تعليق واحد: