الأربعاء، 22 مارس 2017

جوزاء


انا كل حاجه و عكسها
انا طيبه ، قسوه، غباء و فهم
دلع، صرامه، فرح و غم
و حاجات كتير متنتوره
متفتته و متبعتره

تلاقينى بفرح زى طفله صغيره
بحاجات لذيذه صغيره
ورده جابتها نورا بعد المدرسه
رسمه لعلى سطرها مره بمسطره

وساعات 
تلاقينى بغرق فى اكتئاب
انسى المحاضرة والكتاب
اقفل شبابيك الأمل
بلاش عمل
بس الزعل
انزل فى بيرمالهوش قرار
وكتير يكون مافيش اسباب
احساس بالذنب يضرب فى الغميق
ومافوقش منه الا بالعذاب
وفى لحظه ييجى خيط رفيع 
شعاع ذهب من شمس طالعه الصبح
 تبدد كل الاغتراب
و تمحى  الاكتئاب

وارجع فى ثانيه طفله صغيره وحته سكره
بتدوب بسرعه و تختفى
مع كلمه تجرح او شويه شوشره 

انا طالعه، نازله
 سما و ارض وطول و عرض 
ونور وضلمه
و شوق و طرد
لهيب و برد 
مطر و شرد
وشوك وورد
انا واثقه ، شاكه
مربوطه، فاكه
عاقله و ساذجه
افكار جديده و ابتكار 
و قديمه جدا متحجره
متشدده و متحرره
دموع و ضحكه
رجوع و سكه
طموح، كسل مر وعسل
متعلمه و متقدمه و كلى جهل
انا فاكهه حلوه و شهد مر
انا خير وشر معجون فى بعض 
انا كلمه بلسم او قوس و سهم
انا كل حاجه و عكسها 
باحب وافرح 
بازعل و باجرح
بروح و بارجع 
طموح، تناحه
كدب و صراحه
أنا عاقله، ناضجه
مهبوشه ساذجه 
أنا كل حاجة و عكسها

انا حواء
انا جوزاء

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق